maanantai 22. lokakuuta 2012

And I'll be waking up, feeling satisfied but guilty as hell

Hellou!

Kukakohan insinööri on keksiny mokkulan? Tällä hetkellä vihaan sitä vaan todella paljon, olis kiva laittaa tänne kuvia vaikka Varsovasta, mutta eii...Alotan nyt sillä, että laitan teille luettavaksi sepostuksen, jonka kirjotin mun e-portfolioon siitä reissusta. Joten aika tönkköä tekstiä luvassa, mutta saatte ainakin vihdoin tietää mitä kaikkea tehtiin siellä :D

Puijon tontturetken yksi syy oli tienata luokalle varoja toisen vuoden ulkomaan opintomatkaa varten. Äänestimme kohteeksemme Puolan Varsovan, ja olimme reissussa 23.-27.09.2012. Olimme jo aikaisemmin jakautuneet kolmeen ryhmään: Vanha kaupunki, muu Varsova ja Lodz -ryhmiin ja Senni ja Kaisu toimivat virallisina matkaoppaina, ja he huolehtivat mm. lentolipuista ja check in:stä. Jokaiselle päivälle kunkin päivän opasryhmä oli suunnitellut kohteet, minne menimme yhtenä ryhmänä. Itse kuuluin Vanha kaupunki -ryhmään, ja oma opastukseni oli Lazienki Krolewskie -puisto.

Odotin matkaa todella innolla, koska viime ulkomaan reissusta oli jo useampi vuosi ja erityisesti innokkuuttani lisäsi se, että kohde oli minulle täysin vieras. Useat matkani ulkomaille ovat olleet ns. rantalomia, lukuunottamatta 10 päivän bussi-laiva -reissua Eurooppaan. Mutta Puolassa en ollut koskaan aikaisemmin käynyt. Matka oli juuri sitä, mitä odotinkin ja nautin suurkaupunkielämästä kovin. Oma ja ryhmäni opastus meni hyvin, vaikka olimmekin ensimmäisen päivän ryhmä. Muutenkin koko luokan suoritus oli mielestäni onnistunut!

1. opastuspäivän aikana matkustimme sightseeing -bussilla Vanhaan kaupunkiin, jossa tutustuimme kaupungin toriin, Pyhän Johanneksen katedraaliin, Kuninkaanlinnaan ja Sigismund -monumenttiin. Sieltä matka jatkui Lazienki Krolewskie -puistoon ja päivämme kohteet päättyivät siihen. Arviointikeskustelussa saimme pääosin hyvää palautetta, ja ainakin ise sain hyviä vinkkejä tulevaisuutta varten. Opastukseni meni nappiin muutamia pikku virheitä lukuunottamatta, ja luokkamme ja ryhmäni oli päivään tyytyväinen.

Seuraavana päivänä aiheena oli Muu Varsova, aamulla matkustimme ratikalla Juutalaisten hautausmaalle, palasimme ratikalla takaisin keskustaan ja kävelimme Chopin -museolle. Tämän jälkeen oli lounastauko, josta jatkoimme takaisin keskustaan kävellen. Seuraava kohteemme oli Tieteen ja taiteen museo, Varsovan korkein rakennus, jossa pääsimme tutustumaan Da Vinci -näyttelyyn ja rakennuksen näköalatasanteelle. Viimeinen kohde olikin keskustan suurin ostoskeskus, ja päivä päättyi sinne. Tämän jälkeen useimmat jäivätkin tekemään ostoksia ja syömään. Päivä oli todella mukava, ja oppaat saivat hyvää palautetta päivästä.

Viimeisenä varsinaisena opastuspäivänä tarkoituksena oli, että olisimme matkustaneet Lodz -kaupunkiin junalla, mutta edellisenä iltana opasryhmälle oli selvinnyt, että päivä menisi aivan liian turhaksi kävelyksi ja odotteluksi, joten suunnitelma vaihtui edellisenä iltana. Ryhmä teki hyvää työtä pitkälle yöhön, ja aamulla meille oli järjestettykkin mieluisa yllätyskohde: Varsovan eläintarha! Sinne matkustimme bussilla, ja vaikka odottelua olikin jonkin verran, ketään ei tuntunut häiritsevän oikeastaan mikään, niin innoissamme olimme eläintarhaan pääsystä. Eläintarha oli todella suuri, ja eri eläinlajeja uskomattoman paljon. Kiertelyaikaa tarhassa oli juuri sopivasti, ja sieltä jatkoimme keskustaan aukiolle, jossa oppaat järjestivät tietokilpailun kuluneesta viikosta. Mielestäni oppaat selviytyivät todella hyvin, ottaen huomioon kuinka hyvin kaikki oli järjestetty niinkin lyhyellä varoitusajalla. Aikaa jäi vielä kierrellä keskustassa päivän lopuksi.

Siinäpä se, näin virallisesti kerrottuna ja pitihän sinne väleihin aina jotain lässyttää :D Taidan jatkaa taistelua mokkulan kanssa tässä joku päivä, ja laittaa pelkkiä kuvia reissusta!
Muistin eilen, etten oo edes esitelly mun Varsova-ostosta teille!

Nylon Red -merkkiset feikki-uggit, ainut asia mikä oli mun ostoslistalla ja tadaa!

Hyvää alkavaa viikkoa kaikille!